Hink-stap-sprong / Hop, skip and jump Bolsward 1988 installatie in drie delen/ installation in three parts Een installatie bestaande uit een drietal werken in een woonhuis waarbij het bovenlicht van de achterdeur de aanleiding vormde voor het schilderijtje in de bedstee. ‘Instar horologii, instar divini animalis’, geschreven aan de uiteinden, zijn de woorden van de natuurkundige Kepler waarin hij zich, rond 1600, afvraagt of het heelal door een mechanistisch principe (horloge, klok) danwel een goddelijk wezen bestierd wordt. In het klompenhok stond een manshoge klok van natte Friese klei, een vette grijs-blauwe substantie. De klok lijkt gezien de thematiek naar het ‘horologii’ te verwijzen maar is daar door zijn levendige uitvoering mee in tegenspraak. De verwilderde tuin tenslotte was de lokatie voor een beeld gelijkend op een paard (schaakstuk). Gemaakt van levend groen mogelijk een ‘divini animalis’, ware het niet dat het paard in het spel zijn asymmetrische sprongen gebonden weet aan een strikt logisch denkmodel. An installation existing of three works in a private house where the skylight of the door at the back was the inspiration for the small painting in the box bed. ‘Instar horologii, instar divini animalis’, written on the extremities, are the words of the physicist Kepler by which he asks himself, around 1600, if the universe is based on a mechanistic principle (watch, clockwork) or if it is driven by a divine spirit. In the clog-shed stood a man-sized bell made of fresh Frisian clay, a rich gray-blue substance. The bell seems to refer to the ‘horologii’ theme but it’s lively rendering contradicts a direct link. Lastly the garden that has gone wild locates a sculpture resembling a horse (chessplay knight). Made of living foliage it is a possible ‘divini animalis’, were it not that the knight in the game knows its asymmetrical moves bound by strict logic. |
||||