Dit 10 meter hoge opblaasbare beeld is gebaseerd op de eigen taal en authentieke volksverhalen van een streek in het zuiden van Friesland, Ooststellingwerf. Met het opblaasbeeld ‘Beu’ is de boeman uit de plaatselijke volksverhalen tot leven gebracht. Gedurende een maand reisde de boeman of ‘kienderskrik’ door de dorpen en dook op onverwachte plaatsen op in het landschap van hoogveen en maisvelden. Beu blies zichzelf op en zeeg ineen onder het uitstoten van ‘eu’- en ‘oa’-geluiden; de voor het Stellingwerfs typerende klanken. In deze streek waar de bewoners altijd onverstoorbaar hun eigen cultuur hebben weten te bewaren, is het graaiende en grommende monster als onderhuidse onruststoker de personificatie van alles wat onbekend is en niet te begrijpen. Beu is het symbool van angst en vrees, maar ook van troost en humor wanneer hij als trofee op het dorpsplein staat. Hij heeft nu weliswaar een uitgesproken vorm gekregen, maar geen gezicht: die taak was voorbehouden aan de bewoners van de dertien dorpen die gedurende de kunstmanifestatie zich bij Beu konden laten fotograferen. Zo ontstond een bijzonder portret van de gemeente Ooststellingwerf.
This 10 meter inflatable sculpture is based on the characteristic language and authentic oral history of a region in the south of the province of Friesland called Ooststellingwerf. With the inflatable sculpture ‘Beu’ the bogeyman figuring in the local popular tales is brought to life. During a month this ‘Beu’ or bogeyman travelled along the villages and emerged at unexpected places in a landscape of peat moor and cornfields. ‘Beu’ inflated itself and collapsed while making teddy bear noises using the ‘eu’ and ‘oa’-sounds characteristic for the Stellingwerf language. In this region where the inhabitants have always imperturbably managed to maintain their own culture, the grabbing and grumbling monster as a trouble-stirrer is the personification of everything that is unknown and incomprehensible. Beu is the symbol of fear and anguish, but also of consolation and humour when he stands as a trophy on the village square. It is true that he did get a distinct shape, but not a face though: that task was reserved for the inhabitants of the thirteen villages who could have their photograph taken with Beu during the art project. In this way, an exceptional portrait of the municipality of Ooststellingwerf arose. |